Spierings net zo zuinig op de motor als op zijn vrouw

Een levensgevaarlijke proef. Zo beoordeelde Paul Spierings de vierde etappe van de Dakar Rally. Op de 405 km tussen Arequipa en Moquegua, waar de motorrijders hun marathonbivak hebben, lag het in het feshfesh bezaaid met stenen. 

Spierings had aan de finish na 4 uur en 46 minuten pijn aan zijn handen van het krampachtig het stuur vasthouden. Het voorwiel hoeft immers maar zo’n verborgen steen te raken en het stuur slaat uit je handen. “Dat wilde ik voorkomen. Zo knijpen in het stuur was misschien ook niet nodig geweest, maar ik wilde de motor heel houden. Ik ben net zo zuinig op mijn motor als op mijn vrouw.”

In de vorige etappes hadden de motorrijders ook al wat feshfesh gehad, maar nog niet zoveel als vandaag. Het cementachtige zand is loodzwaar om doorheen te rijden. “Ergens in het eerste deel sprong ik met de motor van een duin af en kwam ik in het feshfesh terecht. Dan weet je pas wat voor rommel het is: alsof je door water rijdt, zo diep zak je erin weg.”

Door zo netjes mogelijk te rijden bracht Spierings de Husqvarna zonder schade aan de finish. Daarvandaan was het nog 14 km naar het marathonbivak, waar assistentie verboden is en waar de motorrijders zelf het onderhoud en eventuele reparaties moeten uitvoeren. De boel heel houden was dus wel belangrijk. Het tweede deel van de marathonetappe, terug naar Arequipa, is morgen een proef van 345 km.

Start typing and press Enter to search